Instrukcja montażu

Golfer

Wspinaczka jest wszechstronną aktywnością, która daje dzieciom nie tylko wiele radości ale też wpływa na rozwój fizyczny ( koordynacja, równowaga..) oraz psychiczny (pewność siebie, odwaga, rozwiązywanie problemów...)

Bloki wspinaczkowe są nowatorskim rozwiązaniem (zgłoszenie patentowe), które umożliwia wspinaczkę boulderową na drabinkach gimnastycznych w szkolnych salach gimnastycznych, głównie dla dzieci klas 4-8.

Opis bloków wspinaczkowych ”Blok”

Chwyty wspinaczkowe przymocowane są do płytek z łapą dociskową i tworzą bloki do użytkowania na drabinkach gimnastycznych w szkolnych salach gimnastycznych. Uchwyty są przystosowane do użytkowników o masie ciała do 80 kg.

Użytkowanie chwytów wspinaczkowych „Blok„ polega na tym, że są one usytuowane na drabinkach gimnastycznych w odległości odpowiadającej rozstawowi ramion i nóg w pozycji „ żabka” czyli z ugiętymi nogami(rys.1) tworząc ściankę boulderową do trawersowania w prawą stronę i z powrotem. Bloki z chwytami wspinaczkowymi umieszczone są na drabinkach gimnastycznych w dwóch strefach. Chwyty dla nóg usytuowane są na wysokości od 0,3m do jednego metra a chwyty dla rąk; na wysokości 1,5-2,2m i w odległości około 0,5m od siebie, tak żeby osoba trenująca wspinaczkę wykorzystała cały zakres rozpiętości kończyn pozostając w pozycji wyciągniętych ramion i ugiętych w kolanach nóg. Bloki ukazano na zdjęciach a sposób mocowania; na filmie. Na zdjęciu 1 przedstawiono blok wspinaczkowy dla rąk a zdjęcie 2 ukazuje blok dla stóp. Zdjęcia 3 i 4 ukazują tylną stronę bloku z łapą dociskową w położeniu otwartym (poziomo) i zamkniętym ( pionowo). Chwyty wspinaczkowe dla rąk wykonane są z polipropylenu a dla nóg z drewna bukowego. Mają one antypoślizgową powierzchnie i są pomalowane lakierem odpornym na ścieranie.

 

Instrukcja użytkowania bloków wspinaczkowych

Bloki osadzone są na szczeblach drabinki za pomocą łapy zaciskowej. Po umieszczeniu bloku między szczeblami należy obrócić łapę zaciskową o 90° do pozycji pionowej i docisnąć ją za pomocą śruby imbusowej M10, której główka znajduje się na ścianie frontowej (film). Klucz fajkowy dołączony jest do zestawu. Śrubę należy dokręcać z „wyczuciem” obracając kluczem w prawo (zgodnie ruchem wskazówek zegara) do wyczuwalnego oporu i jeszcze o 90° pamiętając o tym, że siła na kluczu F daje siłę docisku 50-100 razy większą.

Bloki przystosowane są do określonej średnicy i rozstawu szczebli i nie mogą być używane na innych drabinkach.

Wspinaczka boulderowa odbywa się w bok,(po trawersie) można wspinać się w prawo, do końca i z powrotem. Jeśli jednocześnie wspina się kilkoro dzieci należy zachować odstępy około jednego metra. Dziecko po przejściu drogi, schodzi i wraca na początek ścianki. Ponieważ wysokość wspinaczki nie jest duża, do asekuracji wystarczające są szkolne materace gimnastyczne. Powinny one być ułożone szczelnie obok siebie bez przerw. Dzieci powinny przetrenować zeskok z bloków na materace.

Ustawienie ścianki nie powinno być zbyt łatwe (nudne) ale też niezbyt trudne aby nie zniechęcać. Co pewien czas należy zmienić ustawienie bloków. Młodsze dzieci mogą nie sięgać niektórych chwytów, dlatego można dopuścić korzystanie ze szczebli między chwytami. Starsze dzieci wykorzystują „co drugi” blok. Przed rozpoczęciem wspinaczki przeprowadzić rozgrzewkę. Ubranie nie powinno krępować ruchu ale nie może mieć luźnych, odstających elementów. Wspinaczka powinna odbywać się pod pod opieką nauczyciela.

Po zakończeniu treningu materace należy ustawić w pionie zasłaniając drabinki. Dla nauczycieli polecam film p. Andrzeja Mecherzyńskiego -Wiktora Youtub: Akademia Wspinania Mazda. Odcinek 1: Technika wspinania.

Podstawowa zasada dotyczy podparcia- trzech punktów; kiedy jedna noga lub ręka zmienia chwyt pozostałe 3 kończyny są pewnie oparte na kamieniach. Drugi nawyk do wypracowania to prostowanie rąk po każdym chwycie a uginanie nóg w kolanach- zejście do pozycji „żabka”, jest to chwila kiedy ręce odpoczywają.

Pomiaru należy dokonać dość dokładnie, najlepiej suwmiarką lub dobrą linijką i trójkątem (rys.2) Jeśli szczeble są okrągłe: podać średnicę A i odległość między szczeblami C. Jeśli szczeble są owalne: podać szerokość A i wysokość szczebla B. Linijkę przyłożyć do dwóch sąsiednich szczebli i narysować (trasować) dwie równoległe linie. Następnie przyłożyć trójkąt do krawędzi drabinki oraz do szczebla i narysować linie poziomą, podobnie przy drugim szczeblu. Przy rysowaniu prowadzić rysik przy krawędzi liniału gdyż łatwo o błąd. Przy pomiarach należy też zachować staranność żeby nie popełnić błędu paralaksy czyli patrzenia pod skosem ( należy patrzeć na przymiar pod kątem prostym na podziałkę )

Bloki posiadają certyfikat bezpieczeństwa Europejskiego Centrum Jakości i Promocji
Licencja nr WA-21082025-CB-279 ( do sprawdzenia na stronie ECJiP )